Jag kommer få träningsvärk av allt leende

Nu är jag här, i Torpet. Går runt och nyper mig i armen, skrattar till för mig själv och somnar under takbjälkarna med ett leende. Vaknar likadant. Står och ser ut genom köksfönstret och ler. Tänder eld i kaminen och ler. Sätter mig ute i solen och ler. Ler ler ler. Fantastiskt. Hur kan en flytt göra att man känner sig ungefär hundra kilo lättare? Kökets förvaringsutrymmen är för små och jag måste prioritera bort saker, packa ner och ställa i förrådet. Men skit samma. Jag har slagit huvudet i snedtaket så många gånger att det är alldeles ömt. Men skit samma. Varmvattenberedaren är så liten att det knappt räcker till ett riktigt varmt bad. Men skit samma! Jag kan köpa ett vitrinskåp till köket, lära mig att ducka och koka vatten i kastrull till badet när jag är riktigt frusen.

I gräsmattan växer en massa små söta blommor. Bellis, veronikor och så maskrosor, såklart. Gräset behöver nog klippas snart men det är så där mörkt grönt och mjukt och underbart att jag måste vänta ett tag till. Njuta av blommorna, av gräset mot bara fötter även om det egentligen är för kallt ute fortfarande.

Familj och vänner kommer på besök. Formligen vallfärdas hit. Och alla säger samma sak: “Det här huset är ju så himla mycket du!” och att trappan upp till sovloftet kan bli närmast livsfarlig om jag blivit lite för rund under fötterna. Men jag tänker att det gör inget. Jag kan sova på soffan eller bli nykterist, vilket som. Jag går ju ändå bara runt och ler som en tok.

2 thoughts on “Jag kommer få träningsvärk av allt leende

Leave a Reply

