Hur man ser (olika) på saker

Så jag försöker dra ner på min sockerkonsumtion. Är tyvärr en godisgris delux (alltså, vet ni att det finns folk som inte gillar godis? På riktigt?!) och vill försöka vänja mig av med att konsumera på tok för mycket. Vi bor ju trots allt i landet Lagom, eller hur?

Så jag googlar alternativ till söta desserter, snacks och godis. Ramlar bland annat över chiapudding och tänker ja! Det måste jag prova! Har ju redan chiafrön och mandelmjölk hemma. Kanske funkar som alternativ till typ pannacotta, får jag för mig. Så jag googlar recept, förslag på smaker. Hittar en hel uppsjö, både på svenska och engelska/amerikanska siter. Och det är ungefär där jag tappar hakan en aning.

Alla recept jag hittar på engelska innehåller någon form av sötning. Alla! Är det inte stevia så är det honung, agavesirap eller lönnsirap. Och sen skriver de i receptet att det är “super healthy” och sockerfritt. Eh, va? Inte ett enda recept jag hittar på svenska bloggar/siter innehåller socker. På några svenska blogginlägg står det att man kan söta vid behov, om man önskar. Men det förutsätts inte att man ska göra det.

Det borde väl egentligen inte förvåna mig att det är på det viset. Men ändå, så skrämmande!

4 thoughts on “Hur man ser (olika) på saker

  1. Detta har jag också funderat på! jag googlar ständigt nyttigare gottesaker och vill helst utesluta honung, stevia, kokossocker, alla artificiella sötningsmedel, agave etc, men de flesta av dessa recept innehåller en hel del sånt. Jag brukar numera använda dadlar som sötning (för det är i alla fall nåt man kan få fibrer och vitaminer från)…Och det brukar räcka. Ska försöka använda det i chiapudding nån gång. om det går…

    • Dadlar är ju fantastiskt gott, dessutom! Tycker själv visserligen att det är ok att använda honung etc, men om man är ute efter något sockerfritt och riktigt nyttigt så blir det ju så himla avigt.

  2. Jag tänker alltid frukt eller nötter som nyttigt alternativ samtidigt som frukt innehåller socker men frukt innehåller så mkt bra så det tar jag ….

Leave a Reply

