Och så en jävla burpee på det

Så det tjatas om CrossFit, om hur bra det ska vara. Jag är inte så mycket för att pusha mig själv till bristningsgränsen när jag tränar och har dålig rygg, så jag har inte ens reflekterat över att det skulle kunna vara något för mig (plus: livrädd för att ta ut mig för mycket, anledning oklar). Men jag är nyfiken av mig, så till slut kommer jag till den där gränsen att jag bara måste testa. Efter att ha frågat ut tränaren tills han slutade svara på mina mail, hade jag fått klart för mig att det viktigaste är teknik, inte snabbhet. Och funktionell träning med tekniktänk, det gillar jag ju! Sagt och gjort, jag och en vän tog oss dit.

Herre. Gud. Mina ben skakade hela kvällen igår, ändå var vi “sämst i klassen”. Kanske inte så konstigt när intropasset var inställt och vi blev inslängda rakt i hetluften istället? Träningsvärken finns där idag, men inte så tydlig som jag fruktade. Tänker att det kanske är för att jag är så pass otränad att jag inte kunde ta ut mig ordentligt, trots att det kändes så? Eller så kommer bakslaget imorgon, återstår att se.

Men, vad är då CrossFit, tänker ni?

Jag säger så här: Ta två stationer (eller ja, värm upp först: Spring lite, hoppa lite, situps, armhävningar och brygga på det!).

Station 1: Gör en massa squats/benböj, gör en massa burpees, svinga en kettlebell eller två. Upprepa allt så många varv du hinner på 8 minuter.

Vila 4 minuter.

I station två: Marklyft, 10 st. Följt av såna där jäkla burpees igen, där man skulle hoppa över skivstången mellan varje. Som om det inte var tillräckligt jobbigt att göra en burpee ändå?! Nästa grej: Upphopp på låda, 50-70 cm hög. Eller ja,  man kan kliva upp också om man vill. Gissa vad jag gjorde? Ändå: Dog nästan. Mest när det blev dags för burpees, varje gång. Kör så många varv du hinner i 8 minuter.

Vila 4 minuter.

Efter det är det ju lika bra att köra så många burpees du nu bara hinner på 40 sekunder, vila 20, köra igen, vila 20, köra igen. Jag menar, varför inte? Var du inte less på burpees innan så borde det ju komma snart, ändå!

När vi var klara var jag föga imponerad. Jag menar, allvarligt? Säger nån ordet burpee igen så smäller det, jag lovar! En kvart senare flög jag runt på endorfiner och tyckte det där var “så sjukt jävla roligt, vi kör på torsdag igen!”

Så ja, imorgon är det dags igen. Frågan är hur många burpees det blir denna gång?

2 thoughts on “Och så en jävla burpee på det

Leave a Reply

