Plastsamhället

Idag var jag och firade min systerson som fyller 6 år nästa vecka. Han hade önskat sig ett tv-spel, Skylanders Swap Force. Det här är alltså ett spel som kommer med en “kraftportal” (alltså en liten rund plastplatta som man kopplar till  sin spelkonsol) och gubbar i plast som man ska ställa på kraftportalen när man önskar spela med just den gubben. Vi spelade i kanske sammanlagt en timme med de tre gubbar som kom med spelet. Under den timmen kom vi flera gånger till ställen i spelet där man behövde gubbar med andra krafter för att komma vidare den vägen. Enda sättet att få dem? Att köpa dem för 149 kr/styck. Istället för att man rimligtvis kan “vinna” gubbarna i själva spelet så att man slipper producera tonvis med plastgubbar som barnen leker med i några månader (veckor) och sedan tröttnar?

Jag blir alldeles matt. Min syster skrattade åt mig och “vänta tills du får barn, då får du se hur det kommer bli”. Jag grymtade nåt om att flytta ut till ett torp i skogen, försöka bli självförsörjande och handla på loppis.

Sen sitter jag och kollar på Melodifestivalen. Vill banka lite vett i folk som förfasas över att Nour inte rakat sig under armarna (allvarligt, är folk så inskränkta?).  Läser samtidigt på ett socialt media att en gammal klasskompis varit och sprutat in botox i pannan “i förebyggande syfte så man inte behöver få rynkor när man blir gammal”. 

Ungefär där börjar jag fundera på om det ens är vettigt att sätta barn till den här världen? Och hur man i så fall skyddar dem från andra inskränkta vuxnas moralkakor?

6 thoughts on “Plastsamhället

  1. Aaaaah! Jag håller med…borde man sätta barn till världen med alla dessa konstiga värderingar och prioriteringar? Kanske för att väga upp galenskaperna? Eller ska man bara låta mänskligheten dö ut kanske? Det bästa till slut?🙂
    Tyvärr kan man inte skydda sina barn mot idioter. Borde finnas ett sånt skydd man kan skaffa tycker jag…

Leave a Reply

