Fokus: Solsken

Det händer saker i mitt liv som jag inte hade räknat med just nu, saker som grumlade starten på det nya, fräscha året och fick mig ur balans. Saker som har fått mig att reflektera, fundera och agera. Det är bara jag som kan styra över mitt liv och det är jag som väljer hur jag vill se på saker och ting. Ibland är det lätt att glömma, men livet blir faktiskt både roligare och lättare om man försöker fokusera på det positiva i livet. Klart man få må dåligt och fredagsgråta till sorgliga filmer (ang förra inlägget) men det viktigaste är att man tar sig ur det, lägger det bakom sig och vid behov lär sig av det.

Därför sitter jag nu och fokuserar på våren. På att jag ska flytta in i ett litet hus där jag får klippa gräs, rensa ogräs och odla allt som bara går att odla i krukor/hinkar/odlingslådor. Fantastiskt! Jag har redan börjat planera och är snart redo att köpa fröer till det som ska förodlas. Jag planerar mentalt för ljumma sommarkvällar med grillad mat, lata dagar i solen och på regniga dagar där jag får sitta inomhus utan dåligt samvete, skrivandes på mitt projekt. Vatten med mynta, kaffe på trappen och glass som långsamt smälter (eller alldeles för fort). På en ny stadsdel jag ska få lära känna, med gamla fina hus och trånga små gator. Vilda buketter på köksbordet, en trädgårdsros bredvid sängen. Badkaret med lejontassar, takbjälkar och en kattlucka som längtar efter att återigen få fylla sin funktion. För i ett torp måste man ju ha en liten torpkatt, det förstår ju alla.

Våren. Möjligen den bästa årstid jag vet.

5 thoughts on “Fokus: Solsken

Leave a Reply

