6. Hepp! Dagens boktips.

Måndagen den 6 januari, sista ledighetsdagen på julledigheten (även om jag jobbat i mellandagarna). Grått, regnigt och trist ute. Vad passar då bättre än att sitta och läsa timmar i sträck? Nä just det, inte mycket! När man dessutom får en läsupplevelse utöver det vanliga blir det ju bara ännu bättre.

På nyårsafton myntade min pappa ett nytt uttryck när han fick en bok i present (ja, han fyller år på årets sista dag).

“Är det en sån där bokjävel?” sa han. Först tänkte jag skälla ut honom för att han var otacksam. Sen såg jag att han flinade och jag förstod att han hade en räv bakom örat.
“Vad menar du?” sa jag.
“Ja, en bokjävel. En sån där jävla bok som man inte ska börja läsa eftersom man aldrig kommer kunna lägga ifrån sig den!”

Och boken jag läste igår, den fick verkligen 5 av 5 bokjävlar.

Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman. Det tog några kapitel innan jag kom in i den, men sen. Slutade aldrig att förvånas. Gillade Ove, men den här tar priset. Vill flytta in i det där huset och skaffa en wors, bums. Ja, den är lite mycket ibland. Jag menar, hur smart kan en snart åttaåring egentligen vara? Men samtidigt är det just det som är det fina i det hela.
OBS! Gråtvarning!

 

 

(Det här är en del av Onekligen’s januarilista som jag hoppat på)

One thought on “6. Hepp! Dagens boktips.

  1. Oveboken ska jag läsa så fort jag går och lägger mig… Är den bra så blir det “mormorboken” efter det. Tackar för tipset!

Leave a Reply

