13. Den där gången när jag var tio

Året var 1989 och jag gick i fyran. Det var det där året när jag var överviktig. På skolkortet det året ler jag med hela ansiktet. Håret är krusat och jag har på mig en collegetröja med Snobben på. Det glittrar i mina ögon och jag ser riktigt glad ut.

Så började det närma sig jul och vi skulle rösta fram en lucia. Jag kommer inte ihåg vem jag röstade på, men jag kommer ihåg mina tankar. Om att jag ju hade långt, blont hår men att ingen skulle rösta på mig eftersom jag var tjock. Och jag minns när läraren skulle läsa upp resultatet och hon sa “Johanna”. Mitt namn. JAG blev klassens lucia. Jag blev chockad, lite rädd och skämdes. Tänkte att det kan väl ändå inte vara rätt, att jag som är överviktig får vara lucia? Jag undrade över vad folk tyckte. Fast det var de som hade röstat fram mig.

Jag minns känslan att stå där som lucia. Jag älskade det. Älskade! Det var tungt. Det var varmt. Jag fick en massa stearin i mitt hår som var lockat så fint. Och just då, just där, tänkte jag inte längre så mycket på min vikt.

Nu när jag tänker tillbaks på det gör det mig arg och ledsen. Att jag som tioåring var så fokuserad på hur mycket jag vägde, att det fick mig att känna mig mindre värd. Om jag hade tänkt på sångrösten istället hade det i alla fall varit något logiskt. Men hur mycket jag vägde?  Sorgligt.

Den vintern fick jag problem med magen, hade svårt att äta och gick ner i vikt. På skolfotot nästa år är jag smal, har klippt håret kort och sitter med en ängslig blick i ögonen och händerna hårt knutna i knät. Vad hände med den där mulliga, glada tjejen det året? Jag vet faktiskt inte, men jag vet att ingen blir lyckligare av att vara mager.

 

4 thoughts on “13. Den där gången när jag var tio

  1. Tänk att jag tyckte det var konstigt att ingen röstade på mig, för jag var ju lång och smal och hade långt ljust hår. Sjukt det också, att jag tänkte att det skulle hänga på det. Att vi så tidigt påverkas av idealen.

Leave a Reply

