Det finns så mycket man vill här i livet. Eller man och man, vem försöker jag lura? Jag, ska det så klart stå. Det finns så mycket jag vill här i livet.

Ni vet den där känslan när man tänker att nej, jag SKA inte köpa den där chokladbiten/glassen/snacksen som jag är så infernaliskt sugen på just nu! Jag ska tänka på vad jag stoppar i mig! Så går man hem och under kvällen har man istället stoppat i sig överblivet påskgodis som gömmer sig någonstans i skåpet, gör en improviserad chokladboll (men hinner aldrig forma en boll för man äter upp smeten) eller rotar fram glass från i somras i frysen. Stryk det där med överblivet påskgodis och glass från i somras, förresten. Det kommer aldrig hända i mitt hushåll. Men ni fattar grejen? Helt plötsligt har man tryckt i sig kalorier som lätt överstiger det där man ursprungligen var sugen på och man är inte ens i närheten av tillsfred, ändå. Hade man köpt den där godsaken hade man alltså sparat sig själv både vånda och kalorier. Visst hade det kostat några kronor och krävt en vända till affären, men tillfredsställelsen hade varit större.

Ungefär så har jag gjort med mitt liv. Jag vet vad jag vill ha. Jag har ett hum om hur jag skulle kunna påbörja resan mot att uppnå det. Men ändå tillåter jag inte mig själv att gå till affären och köpa det. Sätter käppar i hjulet för mig själv.  Jag går och suktar och trånar och hittar på ursäkter till varför jag inte ska.

Jag börjar bli trött på de där ursäkterna. På de där käpparna. På min egen feghet.

Jag gillar inte nyårslöften, men om det någonsin ska hända något måste jag se till att 2014 blir det år då jag ger fegheten, jantelagen och mina egna käppar på käften. Det är banne mig på tiden. Eller ja, som bilden säger: If you want it, work for it. It´s that simple.

 

ifyouwant

 

 

One thought on “

Leave a Reply

