2. Mitt starkaste minne

Jag ligger ju lite efter i den där kalender, redan så här i början. Så det är bara att köra!

Lucka 2 – Mitt starkaste minne från 2013

Oj. Oj oj oj. Vet ni hur mycket som hänt i mitt liv under 2013? Så mycket att det inte är konstigt att min IBS-mage gör revolt för tillfället och inte ens tillåter mig att dricka ett glas vin utan att skrika rakt ut. Jag har så otroligt många minnen från det hår året. Fina minnen, sorgliga minnen, fula minnen.

Men ett av mitt allra, allra starkaste minne är den där dagen utan för Graz, Österrike. Eller egentligen det där dygnet. Det dygn då jag gjorde mitt livs första riktiga fjällvandring. Och vilken vandring sen! Drygt trettio grader varmt, blå himmel, gassande sol. Rakt upp i alperna, till en toppstuga med vidunderlig utsikt, kall öl och fantastiskt god mat. Våningssängar, ingen tvål att tvätta sig med och ett litet barn som sprang runt som en vilde trots branta stup. Jag utmanade så många rädslor under den vandringen och kom ner en aning starkare med ett minne jag kommer vårda i resten av mitt liv. Och att därefter åka till ett ställe där skummande, iskallt bergsvatten forsar fram och slänga sin varma, otvättade kropp i det isande vatten? Magiskt. Verkligen magiskt!

Att vandra är precis så där fantastiskt som jag trodde det skulle vara!

toppstugan

Leave a Reply

