Människor, ljus och värme

Jag vet inte om det är hösten i sig eller alla förändringar som varit i mitt liv under just denna höst. Men det finns ingen gräns för min trötthet just nu! Folk pratar om november med avsky i rösten och jag har faktiskt aldrig riktigt förstått det, vad som är så hemskt med just november. Men i år tror jag att jag börjar förstå. Mörkret. Det är som en vägg. Att jag glömmer ta mina vitaminer gör kanske inte saken bättre. Tröttheten. Den där som nästan är förlamande. Som har fått mig att äta knäckemackor till middag och lämna den rena tvätten att bli alldeles skrynklig för jag. Orkar. Inte. Träningen som inte blivit av. Skrivandet som inte blivit av. Stirrandet ut i luften för jag kan inte formulera tankarna.

Jag tänker inte gå så långt som till att säga att jag hatar november. Men jag har banne mig aldrig någonsin längtat så mycket efter solsken, värme och d-vitaminer som jag gör nu! Och jag tänker att det vänder snart. Snön kommer. Julen kommer. Sen kommer ju ljuset så sakteliga tillbaks igen. Och tills dess får jag överdosera i ljus. Artificiellt ljus, lunchrastljus, värmeljus. Dagsljus på helger. Och värme. Från människorna i mitt liv. De där fantastiska som finns där vare sig det är november, mars eller juli. Det är tur att man har dem, ändå.

2 thoughts on “Människor, ljus och värme

  1. Jag minns november 2011, bästa månaden på året. Var i Venedig. Började tillverka barn. en hel del annat. Sedan dess är november en mer positiv månad. Jag tror att det kan vara bra att planera in en massa kul för just november, kanske till och med en resa till solen?

    Snart vår igen, snart…

Leave a Reply

