Gömda skatter

Så jag ringer på en annons på en 60-talsskänk. I ek, med de tidstypiska rena dragen som jag gillar. Så där massiv och rustik och perfekt åldrad men ändå i perfekt skick. Sexhundra riksdaler vill de ha för den så jag tar med mig pappa och hans kombi och åker dit, bara för att upptäcka att nej, den får inte alls plats i bilen den här. ”Men ni kan inte åka tomhänta” ropar damen som säljer skänken, packar ner oanvända små glas i kompostpåsar – ”de här påsarna är miljövänliga och bra, förstår du, för du kan använda dem hemma och kompostera i sen!” – och tar med oss ut i garaget. På vägen försöker hon sälja två vardagsrumsbord i teak och en väggpendel i guld från 40-talet. Och en chockrosa polyesterklänning som andas 70-tal ”för på den tiden var jag lika smal som du är nu”.

I garaget hittar jag skatter. Bo Fajans-koppar, en mintgrön kobratelefon och ett pertorpsbord med grönmålade ben. Och en skrev gammal trädlåda i samma gröna nyans. Bordet och lådan får följa med hem för en spottstyver och den där kobran ligger och gnager i maggropen.

Idag tar pappa bilen, släpet och min farbror med sig för att hämta skänken. Under tiden får jag mms och mail på pinnstolar – ”jag vaknade i natt och kom på att jag hade de här stolarna, du kanske vill ha dem också?” – från damen som ska flytta ut sitt hus. Och jag tänker kobra? Pinnstolar? Både och? utan att riktigt kunna bestämma mig. Jag skulle ju inte köpa något till hemmet som jag inte verkligen behöver. Men jag menar, en mintgrön kobra. Det är väl ändå ett måste?

7 thoughts on “Gömda skatter

  1. Ja!! Det behövs en mintgön kobra!! Det är ju iaf inte nyproducerat? Den finns ju redan så du bidrar ju bara till att hålla ordning på alla jordens saker? Ja?

    • Jag VET! Men jag ringde för sent, pappa hade redan åkt. Och det är en bit att åka. Tänker att bensinutsläppet inte riktigt kan väga upp kobran. Gråt!

Leave a Reply

