10 tips på hållbara julklappar

Fråga mig inte varför, men jag älskar julen. Och jag älskar att få och ge julklappar. Men i dagens samhälle med överkonsumtion tror jag det är dags att verkligen tänka om. Att köpa gåvor med omtanke har alltid legat mig varmt om hjärtat – jag vill att mottagaren ska känna att jag faktiskt har lagt någon form av engagemang i det och inte köpt något bara för att. Nu känner jag att det är dags att vrida upp det hela ett snäpp och faktiskt bara köpa gåvor som inte bidrar ännu mer till konsumtionssamhällets sopberg. Jag säger inte att man inte ska köpa leksaker till barnen, men gör det med tanke. Köp saker som håller, som de kan låta gå i arv till sina barn, saker de verkligen kommer ha glädje av länge. Och som inte är tillverkade av giftiga plaster eller andra skadliga ämnen. Eller varför inte köpa något som andra barn redan har haft glädje av i många år men som fortfarande är helt funktionsdugligt och fint?

Här kommer mina 10 bästa tips på gåvor med omtanke och hållbarhet:

1. Upplevelser. Kan vara allt från presentkort på restaurang, konsertbiljetter, teaterföreställning, biobesök, massage/spabehandling etc. Eller knåpa ihop dina egna: En helg med moster, en egenhändigt lagad trerättersmiddag, en hemmaspakväll. Så länge man har haft mottagaren i åtanke vid val av upplevelse kan det bara inte bli fel. Jag menar, vem gillar inte upplevelser?

2. Second hand. Köp något på Röda Korset, Erikshjälpen eller Myrorna till exempel. Vid behov, piffa upp det. Kanske plantera något i en fin gammal kruka eller vas. Tio fina inbundna böcker till bokmalen istället för en ny (man kan faktiskt låta dem gå tillbaks till hjälporganisationen ännu en gång efter att man har tröttnat på dem). Fina silverbestick som man lätt putsar upp och knyter ett fint band runt.

3. Önskeklappar. Saker som mottagaren uttryckligen behöver eller verkligen, verkligen vill ha. Som de alltså med största sannolikhet kommer köpa ändå. Jag vill till exempel ha nya köksknivar (de gamla är just gamla och börjar gå sönder) och behöver en ny morgonrock då den gamla börjar sjunga på sista versen. Därför har jag önskat mig detta i jul, och endast detta.

4. Gåvoklappar från till exempel Unicef. Alla i min familj, inklusive syskonbarnen, fick förra året. Tror faktiskt alla uppskattade det (utom möjligen fyraåringen som inte fattade så mycket).

5. Presentpåsar. Sy egna tygpåsar av tyger från second hand att slå in presenterna i. Miljövänligt återbruk som de dessutom ger mottagaren ett mervärde eftersom de kan användas igen. Som skopåsar, packpåsar, förvaringspåsar eller till att slå in någon annans gåva i. Själva inslagningen blir en gåva i sig.

6. Mat. Närproducerade, ekologiska matdelikatesser. Eller varför inte presentkort på en butik som säljer lokalproducerat kött/fisk så de kan välja själv? Alla behöver ju äta, ändå!

7. Löftescheckar. Saker man lovar att man ska göra för partner/syskon/förälder/vän. Bara fantasin sätter gränser, brukar vara mycket uppskattade!

8. Egenproducerat. Sy en kudde av återvunna tyger. Sticka en halsduk på garn från second hand. Är du händig, sy om/sy nytt. Måla en tavla. Bygg en hylla som mottagaren kommer älska. Plocka och torka svamp på hösten. Koka en marmelad. Ge bort en stickling av en fin blomma/växt. Kan bli riktigt billigt, dessutom!

9. Dina gamla favoriter. Har du något hemma som du vet att någon av dina nära gått och suktat efter? Syrran kanske skulle gråta glädjetårar över den där tavlan som du faktiskt börjar lessna på? Dina My Little Ponys som bara samlar damm kanske skulle bli något barns nya favorit? De där böcker/filmer du köpte nya och bara har läst/sett en gång kanske skulle skänka någon annan i familjen glädje? Eller en tröja du använt en gång men som aldrig riktigt passade? Vet du att mottagaren skulle uppskatta det, kör! Passar dessutom ypperligt när man som i vår familj har bestämt att vi egentligen inte ska ge något till oss vuxna men inte riktigt kan låta bli eftersom det är så kul…

10. Produkter. Ansiktskräm, schampo, smink av det märke mottagaren faktiskt använder. Eller ännu hellre, skulle vilja använda om de tog sig råd till vardags! INTE hyllvärmare! Kanske inte den roligaste presenten i världshistorien men den kommer definitivt till nytta. Fick ett paket med bodylotion och duschtvål av min systerdotter som hon mycket stolt valt helt själv. Jag tänkte på henne varje gång jag använde det i flera månader framåt! Och köper man något märke mottagaren gillar men kanske inte unnar sig normalt får man dessutom chansen att ge bort äkta vardagslyx! Kanske inte helt miljösmart men kommer personen ändå använda dessa produkter borde det ju varken göra från eller till i slutänden.

Så tänker jag. Hur tänker ni? Och har ni några bra tips som jag inte tänkt på? Borde finnas hur många som helst!

10 thoughts on “10 tips på hållbara julklappar

  1. Bra inlägg! Jag håller med även om jag äääälskar presenter så är jag för hållbarhet!
    Det här tänker jag på: Egengjorda praliner eller annat godis, kakor och ge bort en bröd- eller kakmix – tillsätt endast vatten. Man kan ockås ge bort färdigt bröd om man vet att mottagaren inte uppskattar bakandet.🙂 Brödet kan ges bort i en fin handduk som du kanske redan hade hemma?

  2. Jättefina förslag på presenter tycker jag! Finns ju stunder då man också inte heller har råd att köpa…och hemgjort är också mys. Hemgjorda praliner eller kakor, sylt eller saft. Ett gott bröd med nån marmelad eller så.
    Det enkla är oftast det mest uppskattade. Och som du sa, något man verkligen verkligen vill ha!

Leave a Reply

