När man börjar något nytt

Jag har inte skrivit om det öppet tidigare, men eftersom det är ett faktum och jag pratar om det med människor i min vardag ser jag inte varför jag ska behöva lösenordsskydda det längre. Jag och P har beslutat oss för att gå isär. Eller, ja, det är han som har tagit upp frågan. Men efter några månaders tankeverksamhet var det egentligen jag som forcerade fram beslutet.

Och det är bra märkligt, det här med separationer. Ena stunden känner jag mig lättat. Befriad. Som om jag äntligen kan djupandas igen. Jag längtar efter ett eget boende att fixa inreda piffa. Så mycket att jag börjat packa så smått fast jag inte ens löst boendefrågan än. Nästa stund stöter jag på vänner till P på stan. Vänner som jag tycker så otroligt mycket om men som jag aldrig mer kommer umgås med. Och det är då jag får tvinga mig själv att inte börja lipa mitt på torget. Eller så råkar jag titta in i tjejernas rum när jag går förbi. Och insikten att de inte kommer vara en del av min vardag längre gör så djävulskt ont att jag vill lägga mig ner i fosterställning på golvet. Nästan så att det är jobbigare än tanken på att P inte ska vara det, hur märkligt det än kan låta. Inga tankar och resonemang känns särskilt logiska längre.

Jag går mest runt och väntar på svar just nu, förhoppningsvis ett svar som säger Javisst! Lägenheten är din! så att jag kan göra något konkret. Packa, flytta, packa upp, komma i ordning. Skapa mig ett nytt liv, ett nytt hem, ett nytt hjärta. Eller ja, i alla fall att laga det jag har.

 

5 thoughts on “När man börjar något nytt

  1. KRAM! Jag hoppas hoppas att du får lägenheten. För den du hade, du hyrde inte ut den under tiden under prövoåret? Förstår precis smärtan i allt runtomkring. När man lever med någon blir det så mycket mer än bara den personen. Tänker på dig!

  2. Det här gör ont att bara läsa, vet så väl hur det känns. Den där totala ovissheten/skräcken som grabbar tag och vrider om och gör så sjukt ont. Men man vet ändå längst in när det är rätt beslut, och ofta går det onda över lite snabbare än man hade vågat hoppas på. Nytt hem hjälper nog gott tänker jag!

Leave a Reply

