Sommarläsningen (och lyssningen)

Det låter kanske märkligt, men den vecka då jag läste mest denna sommar var under den vecka som vi befann oss på semester i Österrike. Kanske för att det också var vår enda semestervecka utan barnen och för att jag valde lättsmälta böcker på flit? Som flygrädd är lättlästa, humoristiska böcker det bästa jag vet under flygresan, det enda som ibland kan få mig att glömma att jag flyger. Fick en gång en Erlend Loe-bok av en vän för att hålla mig distraherad och det funkade, så jag har fortsatt med det konceptet.

rosengadda  rosengadda2  rosengadda1

Emma Hambergs “Rosengädda nästa” letade sig ner i mitt handbagage denna gång och fyllde lätt sitt syfte. Älskade karaktärerna i boken, även om den lätt kunde bli lite klyshig och förutsägbar. Älskade även det där knäppa, udda hos karaktärerna, det var befriande på något vis och jag ser fram emot att läsa uppföljaren. Ingen kioskvältare, men helt klart lättsmält sommarläsning.

Den andra boken köpte jag i en kiosk på tågstationen i Graz. Jag gick egentligen bara in där för att fördriva tiden, men det var en sån där bok som jag drogs till som en magnet, bara av titeln och omslaget. När jag sen såg att den fått strålande recensioner från en författare jag verkligen gillar fanns det bara en sak att göra – köpa! Boken, The Snow Child av Eowyn Ivey, är en “fantasiroman” som jag vill kalla dem. En roman med inslag av saker som faktiskt inte kan hända i verkligheten, Jag fullkomligt älskar sagor, det där lite mystiska och okända och overkliga. Och ja, precis som jag trodde älskade jag även denna bok.

Den tredje boken under resan var “Fågelbovägen 32” av Sara Kadefors, handlade mest om en 40-års kris. Lite ångestladdat och obehagligt ibland, då det kändes som om huvudkaraktären höll på att tappa greppet totalt. Lättläst, helt ok, men ingen “måste läsa”-bok. Faktiskt en sån bok jag kan tänka mig att lämna vidare istället för att behålla, vilket inte händer särskilt ofta.

Förra veckan började jag jobba igen och således lyssna på ljudbok. Nästa vecka är sista veckan på mitt nuvarande jobb med 1,5 timmes pendling varje dag, kommer faktiskt sakna ljudböckerna lite! Förra veckans bok, Supernova av Marika King, var den första bok jag inte kunde hålla mig från att ta med in och fortsätta lyssna på när jag kom hem. Tror många kan känna igen sig i delar av boken, jag gillade den verkligen och ser fram emot uppföljaren (som inte är klar än, gah!).

Har ni läst något riktigt bra i sommar?

 

2 thoughts on “Sommarläsningen (och lyssningen)

  1. Vad många bra böcker du lyckats träffa in! Jag har läst en del, mer än jag brukar, men tyvärr ingen sån där “superbra – måste-läsa-bok”. Tyvärr. Letar fortfarande!!

  2. Hm… Har redan glömt vad jag läst! Även glömt säga att jag läst din novell. Supergilla! Ska blogga om den sen.

    Fick kolla upp vad jag läst, och två bästa var nog Barnmorskan i East End och Morgon i Jenin! Läs dem!

Leave a Reply

