Och jag har faktiskt längtat efter hösten

Alltså jag vet inte hur ni känner det när klockan ringer tidigare än på väldigt länge och inte för att ni ska hinna med ett flyg eller andra roligheter, utan för att det är dags att jobba igen. Min första spontana reaktion var “HJÄLP!” och att flyga ur sängen. Vi var trötta, barnen trodde vi skämtade när vi försökte väcka dem och jag fick springa in från bilen en två tre gånger på grund av glömde saker hela tiden.

Men nu? Som om jag har jobbat hela sommaren, ungefär. Om man bortser från den där turen i alperna, alla badstunder, antalet utlästa böcker och alla dagar när man inte måste göra ett endaste dugg om man faktiskt inte vill. Vi har haft det bra för det mesta, med tanke på att det är första gången vi har varit tillsammans som en familj mer än en endaste helg i sträck. På vardagarna får man ju liksom lite paus från varandra. Under semestern? Tre av fyra veckor med barnen. Det har varit kul, fint, mysigt och så sjukt jobbigt. Dock: har börjat fått galen abstinens efter dem när vi inte ses.

I morse när jag gick till bilen stod treåringen utanför ytterdörren och ropade “jag kommer sakna dig!” med sin ljusa, litet pipiga röst. Igår när hon frågade vem som skulle läsa/natta henne och svaret blev jag var det första gången hon inte börjat gråta och ropa efter pappa, utan hon log och sa ok. Och jag har fått en dikt av åttaåringen som gick något i stil med att jag alltid är i hennes tankar. Och första teckningen med ett hjärta. Jag smälter som sockervadd varenda gång.

Någon dag ska jag berätta för er om Österrike. Möjligen den mest fantastiska resa jag varit på. Men nu ska jag visst ut och träna inför Midnattsloppet på lördag. Bättre sent än aldrig osv.

3 thoughts on “Och jag har faktiskt längtat efter hösten

Leave a Reply

