Man blir det man tror på

Om lite drygt en månad ska jag och P springa Midnattsloppet. Jag var väldigt entusiastisk när vi anmält oss och tyckte det gick bra med träningen. Så sa min sjukgymnast STOPP! Spring inte! Det är inte bra för din rygg! och jag slutade. Promenera går bra, sa hon, men jag hade ingen motivation. Fick jag inte springa kunde det vara, kändes det som. Veckorna gick och jag fick bara mer ont i nacke och axlar. Hennes behandling hjälper det onda, men inte orsaken till det onda. Så blev jag dunderförkyld med feber, slemhosta och hela faderullan. Men förra veckan fick jag nog. Jag snörade på mig skorna, följde med sambon och sa att jag tar det lugnt idag, ett par tre km i lugnt tempo räcker nog. Innan jag visste ordet av hade vi joggat tre km och fortsatt med intervaller i skidbacken hemma. Tre vändor för mig, tio för honom. Jag kände mig allt annat än stark men börjar kunna det nu. Det finns inget annat att göra än att köra på. Fortsätta. Bara göra det. Och jag har fortsatt. Lagt in intervaller, kommit igång med morgonpromenader.

Igår sprang jag själv för första gången på länge. Och jag sprang även snabbare än jag gjort på mycket länge. Tog mig ut bekvämlighetszonen, ökade tempot, tog ut stegen. Och banne mig om det inte var det bästa jag gjort för mig själv på länge. Jag kommer aldrig bli någon maratonlöpare, det har jag inget intresse av.

Men jo. Jag ÄR en löpare!

(PS: Mina spänningar i nacke/axlar/bröstrygg börjar sakta men säkert släppa. Min skadade ländryggsdisk är inte överlycklig över stötarna men med bra skor och stretching funkar det ändå. Och jag mår så sjukt mycket bättre än utan löpningen!)

runningproud

 

Bild kommer härifrån 

Leave a Reply

