Små saker är underskattade

Ibland händer det små, små saker i det stora hela som ger oss motivation. Ork. Vilja. Igår bytta min gamla säng hem och lämnad efter sig ett 160×200 cm stort gapande hål i gäst/skrivrummet – den lilla hörna i huset där jag har (eller tar mig) fria händer att göra vad jag vill, hur jag vill, utan att fråga först. Ett tomrum som snart ska ersättas av en mindre säng och ge utrymme för min skaparlust. Äntligen ska lådorna packas upp, sorteras, organiseras. Böcker rensas ut, färgmatchas och lämna rum åt kreativitet in hyllorna. Vit vägg som ska få liv och skapa lugn åt både nattgäster och husinvångare. En myshörna med finfina kuddar, läslampa och stor plats för kärlek.

Sakta men säker börjar jag boa in mig och känna att det är vi ni. Vi som bor här. Han och jag och de två små trollen. Vi som lever och bor och gör om och trivs. Och ja, katten också förstås. Det lilla tillskottet på tolv veckor, med hårdrocksögon och namnet Morris. Han, som charmat hela familjen och vill vara med hela tiden, överallt.

Det, plus att jag har sålt en novell till en veckotidning. Som sagt, såna där små, små saker i det stora hela som ger oss visioner, kraft och framtidstro.

3 thoughts on “Små saker är underskattade

Leave a Reply

