Mitt i kris

I helgen gav jag mig på uppdraget att försöka köpa ett nytt plagg till mig själv, eller möjligen två. Det tog inte alls lång tid förrän jag insåg att jag måste ha hamnat i någon form av livs/viktkris. Ingenting passar. INGENTING. Allt som är fint är jag för gammal för (för kort, för tight, lite för mycket) och det som passar in på övriga kriterier ser ut att vara gjort för en tant eller är bara inte min stil. Jag tänker i det här inläggen titulera mig som (bonus)mamma, eftersom det faktiskt verkar vara i den rollen krisen uppstår. Man vill att omvärlden ska ta en på allvar, tycka att man verkar seriös och schysst och en bra förebild. Kanske ännu mer på grund av det där bonus-epitetet? Samtidigt vill jag känner mig som mig själv, min personlighet och min stil. Jag vill vara bekväm och snygg och självsäker.

Så blir jag arg på mig själv. Slår mig själv lite lätt i huvudet och säger att hallå! Det är ju just DIN PERSONLIGHET och DIN STIL som ska styra hur du klär dig. Vad du tycker är snyggt/bekvämt/passande. Och möjligen din budget. Inget annat. Allra minst vad andra tycker (pedagoger, lärare, de riktiga mammorna). För det är inte hur du klär dig som avgör om du är en bra vuxen i barnens liv (duh).

Vid det laget var jag dock så matt att jag gick hem. Vad jag hade köpt? Schampoo, balsam och hårsnoddar. Då kan det liksom inte gå fel. Man kan väl gå på skolavslutning/fira midsommar i mysbyxor, eller?

Leave a Reply

