Jag vägrar gömma mig i vassen

För några år sedan vägde jag 49 kg till mina 167 cm och fick knappt ens lämna blod längre. Inte för att jag bantade, utan för att jag har IBS som då var riktigt illa. Det var inte mycket jag kunde äta utan att få ont/må illa. Min vändning blev när jag fick en ny sjukgymnast (för ryggen) som fick mig att börja träna. Sakta vände det och sedan dess har jag inte haft något liknande skov igen. Träningen gjorde mig hungrig och krävde sin energi. När jag började få i mig mer näring blev min mage bättre osv. En god cirkel, med andra ord.

Det är ca 15 kilo sedan. Jag har aldrig tidigare vägt så mycket som jag gör nu, ca 64 kg. Jag har ett normalviktigt BMI och har fortfarande stl 36/S på vissa kläder. Ändå går jag ibland runt och känner mig överviktig. Som om jag borde gå ner några kilon. Särskilt nu, när det snart är badsäsong – ve och fasa! Men sen inser jag att det faktiskt inte är mig och min kropp det är fel på. Jag har en helt normal C-kupa men kan inte ha en enda bikiniöverdel i de stora kedjorna eftersom de visar alldeles för mycket av brösten, eller för att de har en sådan upptryckande effekt att jag är rädd att de ska spilla över. Underdelarna är så lågt skurna att man inte kan böja sig framåt och “kärlekshandtagen” blir mer än markanta. Går jag upp en storlek skulle risken finnas att jag tappar dem efter ett dopp i sjön.

Jag vill ha ett badplagg som sitter bekvämt, snyggt och som får mig att känna mig bekväm. Jag är snart 34 år och bryr mig inte det minsta om att ha så mycket solbränna som möjligt längre. Snarare vill jag skydda mig och min kropp från skadliga cancerstrålar. Det borde inte vara så jävulskt svårt att designa ett badplagg för en 34-årig, normalviktig kvinna som inte vill visa hela balunsen på stranden.

7 thoughts on “Jag vägrar gömma mig i vassen

  1. Badkläder är ett aber. Jag hoppas att ungen poppar ut och att tja… jag kan sola 2014 eller så.

    • Men du, är det inte just det som är grejen? Att du känner att du inte ska kunna sola i valfritt badplagg i år pga nybliven mamma? Din kropp har ju skapat en ny människa, den är helt fantastisk hur den än ser ut!

  2. Jag känner igen mig!! Jag vägde oxå 49kg till mina 168 cm, men ligger nu vanligtvis på 65kg och känner mig stor. TILLS JAG BLEV GRAVID. Addera ett gäng kilon till på dessa 65 så har du mig nu… Och jag bara ÖNSKAR att jag kunde få väga 65 igen. Drömvikt är 61-62… Allt ändrar perspektiv efter en graviditet. Det går neråt iallafall, har ca 5kg kvar till mina 65. Så, nu vet du vad tjockisen väger😀

    Ps. Oxå problem med magen, men sedan V föddes har det blivit så mkt bättre! IBS i släkten.

    • Anna, du är inte tjock, långt ifrån. Även om jag förstår att du kanske inte är helt bekväm med din nya vikt. Skönt att din mage har blivit bättre, kanske borde testa att skaffa unge och se om det blir bättre, haha

  3. Det låter som att du fått en mer normal kropp nu, jag väger också ca 65 i “vanliga fall” (när ej är preggers) och är 168 cm. Och är supernöjd och lycklig med den vikten.

Leave a Reply

