Drömmen om ett hus

Det är lördag förmiddag och Majsan cyklar med mig när jag ger mig ut på en löprunda. Vi springer vägen ner förbi den lilla vägsnutten där det bara ligger några få hus innan åkarna tar vid. Den där vägen där jag och P går och hoppas att någon ska vilja sälja men där det inte finns särskilt många objekt att hoppas på. Då ser jag de. Skylten. Till salu. Efter sista huset, den där tomten där de har börjat avverka för att bygga. Men som kanske istället började avverkas för att lättare säljas som byggklar. Till salu. Jag ser framför mig glasverandor, en prunkande tomt och en uteplats där vi ser ängar och skog och långt där borta staden i periferin. Fårhagen. Vägen där det ofta kommer hästar travandes. Träden alldeles bakom huset. Landet fast ändå så nära stan att man kan cykla. Jag får bärga mig för att inte vända om på stört och rusa hem för att berätta. Till salu.

Under resten av min löprunda börjar jag tänka på allt det skulle innebära att bygga hus och när jag väl är hemma har jag skrinlagt mina drömmar. Det är två dagar sen den där löprundan och jag har gläntat på skrinets lock så många gånger att jag tappat räkningen. Att bygga är dyrt. Tidsödande. Energikrävande.

Men ack, så underbart det vore.

2 thoughts on “Drömmen om ett hus

  1. Hoppas att det kan bli så ändå? Bygger man nytt får man ändå precis som man vill.🙂

Leave a Reply

