Merca vs Skoda och Allt det andra viktiga i livet

Ibland blir jag så trött på staden jag bor i. På att folk är så rädda för att sticka ut, bryta av, vara egen. Jag blir trött på enhetligheten i hemmen, i klädstilen, i inställningen.

När jag träffar en gammal kollega på mataffärens parkering och han kliver ur sin Mercedes och sedan tittar på mig, tittar på bilen och säger “Jaså, du kör Skoda nu för tiden. Det är till att slå på stort ser jag” med vad som mest kan tolkas som ett hånflin. Då blir jag trött, och arg. När jag sitter i bilen på väg därifrån kommer jag på den mening jag önskar att jag sagt när vi stod där – att det faktiskt är min sambos bil, att han inte behöver någon kukförlängare som vissa andra tydligen gör. Men istället hasplade jag ur mig något om att den är grymt bra och praktiskt. Och i sanningens namn älskar jag verkligen den där bilen. Den drar ett fullastat släp utan att dra er än 0.7 liter milen. Den har regnsensor, parkeringshjälp, gigantiskt bagageutrymme och allt annat man kan tänkas vilja ha/behöva i en bil när man har två små barn. Vem bryr sig egentligen om vilket märke bilen har? Är det inte viktigare hur jag lever mitt liv i förhållande till andra människor och omvärlden än vilken bil jag kör? Är det inte viktigare att vi i vår familj har valt att inte rusta köket trots att det är mycket välbehövligt, eftersom vi inser att det skulle innebära en stress som vi varken behöver eller vill ha inklämd mellan flytt och semester? Just nu har jag hellre några lösa kakelplattor och en ugnslucka som måste öppnas med hjälp av en tesked, än att vi är trötta och griniga och får spendera hela sommaren med att rusta kök. Jag vill lägga tiden på P, på barnen, på oss.

Och folk borde verkligen sluta bry sig så jävla mycket om hur andra väljer att leva sin liv. Egentligen är det synd om de människor som dömer andra efter det yttre, efter ekonomisk status. Deras liv ter sig så futtiga i mina ögon. Jag väljer människorna i mitt liv efter deras personligheter, deras värderingar, deras humanitet och värme. Jag skiter fullkomligt i var de köper sina kläder eller hur mycket pengar de lägger hos frissan. Borde inte det vara en självklarhet för alla?

10 thoughts on “Merca vs Skoda och Allt det andra viktiga i livet

Leave a Reply

