Ett smakprov ut boken

Ni vet den där boken jag ska ha med ett par noveller i? Eller ja om ni inte vet så vet ni nu. Att jag ska få två korta litterära verk på print. Mina första!

Självklart är jag stolt som en tupp, särskilt över den ena novellen. Boken har “spänningsnoveller” som tema och med många olika individer som författat olika verk kan jag lova att det är en salig blandning av stilar. Och mycket är bra, så där så man får gåshus och vill ha MER fast det “bara” är en kort, fantastisk novell och man får nöja sig med det lilla (så länge).

När man är stolt som en tupp och har tagit de första små stegen mot att förverkliga en dröm, då vill man såklart att boken ska sälja. Massor. Eller ja, man vill i alla fall att många ska läsa och säga sin ärliga mening. Kruxet är att vi beställer boken i en liten, begränsad upplaga. Och att vi som författare själva står för kostnaden av det antalet ex vi bokar. Vi tjänar inte en spänn på boken. Eller ja, inte jag i alla fall. Vi köper den av förlaget för 50 kr och jag har valt att sälja den vidare för exakt samma summa. För mig räcker det just nu att ha mina noveller med i en bok.

Men jag hoppas såklart att det finns någon där ute som skulle vara intresserad av att läsa? Frakten blir billigast möjlig och vi beställer antal innan midnatt på torsdag. Så är ni nyfikna på ett antal nybakade, potentiella författare – slå till! Självklart får ni den signerad av mig.

Här kommer ett smakprov från min ena novell:

 

Onsdag

När jag kom hem från mataffären stod han i köket med händerna i sidan och den där blicken som jag kunde lite för väl vid det här laget. Han sa inte ett ord, som vanligt, utan han bara stod där och granskade varenda vara jag plockade upp ur kassarna och satte på sin rätta plats efter hans pedantiska system.

 En hylla för torrvaror, där alla måste hällas över i genomskinliga Tupperwareburkar med röda lock och etiketter som kungjorde vad deras innehåll . En annan hylla för konserver och en tredje för bröd. All i alfabetisk ordning, såklart. I frys och kylskåp var det likadant. Alltid samma basvaror, alltid samma husmanskost. Många skulle säkert tycka att det var torftigt, vårt matlager. Men på ett sätt var det riktigt befriande och så enkelt att hålla reda på. Sedan jag råkade lägga ett paket frusen torsk i facket för grönsaker i frysen har jag aldrig gjort en enda misstag igen. Inte på den fronten, åtminstone.

Jag tackade min lyckliga stjärna för att jag inte fallit för frestelsen att köpa med glass hem. Att jag hade stannat till och ätit en på vägen istället, bara på ren och skär trots. När jag hade packat upp alla varor, knutit ihop platspåsarna och lagt dem på sin plats, rätade jag på ryggen och väntade på domen.

”Kvittot” sa han utan att röra sig en millimeter. Jag gick ut i hallen, öppna den vitlaminerade garderobsdörren och plockade fram min bruna, nötta plånbok ut handväskan som stod exakt på den plats han tillät mig att förvara den, längst ner till vänster om trådbackarna. Handväskan var också brun och om möjligt ännu mer nött än min handväska. Jag hade önskat mig en ny när jag fyllde år i mars men jag hade fått något annat nödvändigt, som vanligt. I år var det ett nytt strykjärn och nya trasor till wiledamoppen. Förra året hade jag fått en bilstereo till min gamla Toyota Camry eftersom den skulle få ett bättre andrahandsvärde då, sa han. Jag tog fram kvittot, lade tillbaks plånboken och stängde garderobsdörren. Jag ropade till av ren förskräckelse när jag insåg att han förflyttat sig och stod alldeles bakom dörren nu.

”Men för i helvete kärring, ska det behöva ta så lång tid att hämta ett jävla kvitto?” Han harklade sig och jag stålsatte mig för vad som komma skulle. Lite har jag lärt mig genom åren och jag visste att det skulle bli värre om jag vred på huvudet, så jag stod kvar och försökte att inte röra en min när hans spottloska landade precis i min mungipa.

 

7 thoughts on “Ett smakprov ut boken

  1. Så himla spännande att få ge ut🙂 Den verkar typ sjukt creepy din, blev helt obehaglig till mods.
    Men du, jag såg några korr-fel tror jag, är det för sent om jag berättar det nu, jag tänkte först inte säga något för det kanske var lite drygt, men sen tänkte jag att det är trist för dig om du publicerar och upptäcker det sen… Kan jag maila eller nåt?

    • Hej Annan! Jo,jag vet. Borde kanske ha skrivit att den inte är slutredigerad? Eller inte publicerat den alls, haha. Men tack för att du vill hjälpa, jag uppskattar det verkligen! Vill INTE publicera något med språkfel. ve och fasa!

  2. Köper ni från förlaget? Vilket förlag är det som ger ut? Vill ite förlaget sälja själva? Påminner om min bok, fast jag köpte från tryckeriet och har stått för allt själv. Jag köper gärna din bok!

      • Ok! Jag gav ut på min pappas förlag, så det är samma process alltså. Då köper ni direkt från tryckeriet antar jag. Spännande. Jag kommer absolut köpa den, ser fram emot det!

Leave a Reply

