Att bli lite lagom exhalterad

– Vad är det där? säger P och petar på en inplastad kruka i köksfönstret. Det fönster där det bara bodde en garderobsblomma fram tills alldeles nyss och som nu även huserar en radio med magnoliablommor, tre pelargonsticklingar, en blommar utan namn och så två till saker. Den ena är alltså krukan som han pekar på.
– Basilika, kungör jag samtidigt som jag sticker ner en glasspinne med just det ordet på.
– Det där då? säger han och pekar på den andra tingesten.
– Selleri.
– Selleri?
– Ja!
– Men alltså, varför har du den i fönstret…? Den är ju slut!
– Ja, men det kommer nya snart.
– Gör det? Från den där stumpen?
– Ja! Bra va?
– Och det där i vardagsrummet, vad var det nu igen?
– Persilja, sallad och broccoli.
– Och det där du har i handen då?
– En sötpotatis! Det kommer groddar om ca 4 veckor som jag ska plantera ut sen.
– Du, jag tror jag ska ringa på de där pallkragarna ändå…
– Va bra! Då räcker det till sockerärtorna, polkabetorna och örtkryddorna också!

Leave a Reply

