Att tjuvstarta säsongen

Om någon skulle fråga mig vilken min favoritbutik i hela världen är, skulle jag svara “loppis!” utan tvekan, med minst ett utropstecken efter. “Men hallå, loppis är väl inte en butik?” kanske ni säger då. Vilket ni i och för sig har rätt i. Men begränsningar är tråkiga och loppisar är allt annat än begränsande, säger jag. Och tänk den där bilresan på sommaren, den där man åker småvägar istället för motorvägar och får se vårt underbart vackra land samtidigt som det dyker upp små butiker och lador och gårdsloppisar efter vägen. Där man kan stanna och titta, vrida, vända och kanske fynda något riktigt fint. Skräp i den enas ögon, något gudomligt i en annans.

I helgen tjuvstartade vi årets loppisäventyr. Vi åkte till en sån där pärla som man helst bara vill hålla för sig själv men som jag delade med mina svärföräldrar den här gången. En sån där man kan köpa två vaser, ett fint ljusfat, en kakskärare från femtiotalet som såg ut att aldrig ha blivit använd, en blomkruka och en hel hög med finfina knappar för en skrynklig hundring. Jag gick ut därifrån med ett leende och har redan börjat planera för nya loppisbesök i helgen. Det är inte mycket annat jag kan shoppa som ger mig en sådan tillfredsställelse, eftersom jag aldrig känner att jag belastar miljön med min konsumtion och dessutom får fina prylar som jag kan byta ut när jag vill mot andra loppisfynd, utan att det ger mig dåligt samvete. När man gillar att förändra och flytta på saker, finns det ingen större guldgruva än begagnat!

Hur ställer ni er till loppis? Handlar ni där och i så fall ungefär hur ofta? Och vilken typ av prylar?

4 thoughts on “Att tjuvstarta säsongen

  1. Loppis is tha shit!❤
    MEN jag tycker att det finns för få. Jag är rätt dålig på att hitta dom.
    Myrorna och Röda Korset i all ära, men jag vill som du, hitta dom där gömda pärlorna.
    Hittade en gigantisk lada (plus lastbilsflak) på Öland förra sommaren. Handlade ingenting pga packningssituation, men stället var underbart.

    • Jag har bara en sådan pärla, eller kanske två. De andra är såna man bara åker förbi på sommaren och sen aldrig besöker igen. Älskart! Det där stället på Öland låter definitivt som ett ställe jag borde besöka, gah!

  2. Vi har ingen bil, så tyvärr blir det inte så mycket loppis för mig. Men jg shoppar alltid loss på den årliga megaloppisen här, då en hel stadsdel blir till en loppis!

    • Det är ju det knöliga med loppis… men den där i majorna (?) är jag galet avis på. Retar mig halvt sönder på att vi kommer vara i Gtbg helgen innan. Vill också dit!

Leave a Reply

