Om du bestämt dig (igen)

Nu är jag där. Där, i det läget då jag känner att det räcker. Att det är dags att ta tag i matvanor, träningsvanor, livsstilsvanor. Dags att få jeansskjortan att inte spänna så förfärligt över armarna och dags för byxorna att inte kännas som korvskinn. Det handlar egentligen mest om motionen för min del. Att börja snöra på mig springskorna nu när jag inte har hala gator och minusgrader att skylla på längre. Att göra mina mag- och ryggövningar för att min kropp ska orka, vilja, hålla. Och att se till att den där pausgympan faktiskt blir av på jobbet. Målet är en gång i timmen, men om jag lyckas resa mig ett par gånger per dag så här i början så är det i alla fall bättre än ingenting.

Mina mål är inte högtflygande eller avancerade. De handlar om att jag mår så mycket bättre av att röra på mig. Och på att jag även mår bättre när mina kläder faktiskt sitter som de ska. Och sist, men absolut inte minst, på att min mage inte riktigt kommer överens med snabba kolhydrater i form av pasta, fikabröd och vitt bröd och därför mår dåligt. Och jag gillar ju att må bra istället!

Jag tänker inte lägga om mitt liv från noll till hundra, det slutar bara i minus. Men jag ska börja ta små, små steg mot den där mållinjen. Få in lite mer fibrer och grönsaker i vardagsmaten, kanske för hela familjen. Ta en grön smoothie till frukost på väg till jobbet istället för en macka och kaffe. Äta mycket fisk. Dra ner på fikabrödet på jobbet (som bara ger mig eftermiddagsdippar) utan att säga nolltolerans. Räkna plus- och minusdagarna istället som en mycket klok personer jag känner gör (se högermarginalen på hennes blogg). Med start nu. Bara för att få mig att inse vad jag faktiskt stoppar i mig på dagarna.

Hur är det med er, får ni också såna här ryck framåt vårkanten?

6 thoughts on “Om du bestämt dig (igen)

  1. Jag har gravidkilon kvar och en mage som inte helt vill gå tillbaka (sen går tillbaka långsamt, ungefär i den takten den växte under graviditeten). Jag inveg löpspåret igår. Brukar vara ganska jämn under åren annars, iallafall senaste dryga 10. Vet att graviditet är en annan grej, men ändå. Det är svårt med sista kilona. Lycka till, kommer gå galant!

    • Jag har som sagt inga högtflygande planer, bara att må bra i kropp och knopp. För det är ju ändå viktigaste! Och heja dig med invigningen!

  2. Jag hade ett tag veckans vin och veckans socker. Dvs varje vecka fick jag välja ett tillfälle där jag åt något sött eller drack vin. Då valde jag ju det jag verkligen ville ha istället för tråkigt fikabröd på jobbet. Känns som en bra sak? Inte nolltolerans men inte frossa heller.

    • Det låter som en mycket, mycket bra grej. Och så värt när man helt plötsligt väljer sina strider. Borde dessutom smaka mycket bättre då än om man kan få det när som? Tack för tips!

Leave a Reply

