Så kom den till slut, semestern

Ja, så kom den till slut. Den där dagen när jag vaknar av alarmet före klockan sex för första gången på många veckor. Den där dagen då jag jobbar fram till ca lunch och sen får gå på en hett efterlängtad och välbehövlig semester.

Jag tycker om att jobba, drivs av att ha saker att göra, hellre på gränsen till för mycket än alldeles för lite. Men är det något jag har lärt mig de senaste åren så är det att ta det lugnt i stunden. Att stanna i sängen fem minuter längre, eftersom P ligger nära nära och katten ligger på min rygg och spinner. Så jag halvslumrar och njuter av brummande vågor på ryggen och en varm andedräkt mot min kind. Jag går en morgonpromenad och inviger nya joggingskorna, men stannar till en två tre gånger för att dofta på en blomma, titta ut över ängarna, fascinerat betrakta brevduvorna som hålls av en engagerad man i trakten.

När jag kommer hem ligger P och katten kvar under täcket. Jag lägger mig bredvid en stund, smeker P över ryggen och parerar vassa, lekfulla kattungeklor. Viskar “nu är den här, semestern” och idag åker vi på ledighetens första äventyr.

Jag har lärt mig att kroppen behöver vila, eftertanke, lugn och just det ska jag ge den. Vi ska njuta av varandra, av den svenska sommaren och ledigheten som sträcker sig fyra veckor framåt. Kanske olja altanen, om vi orkar. Annars gör vi det sen. Det här är vår tid. Vår sommar. Vår allra första semester tillsammans som en familj. Jag hoppas och tror att den kommer bli alldeles, alldeles underbar.

5 thoughts on “Så kom den till slut, semestern

Leave a Reply

